Pages

Pengikut2 TerpaksaRela

24 August 2011

Tahun Keramat

Rentetan entry sebelum ini,
juga pengajaran untuk kita sebelum bertindak, fikirlah semasak2nya apakah kekesalan itu berbaloi dengan tindakan untuk seumur hidup kesannya.




Datuk Keramat, Taman Keramat, Keramat AU. 
Seringkali aku putarkan 3 nama tempat ini di fikiranku. Dan selalu juga perkataan Keramat ini melekat di jiwaku. Bukan kerana aku punya nostalgia di tempat ini. Bukan. Tapi kerana perkataan "Keramat" yang selalu bermakna buatku.


Bukan sekali aku cuba melupakan.
Namun, aku ini seorang yang penuh nostalgik. Masih menyimpan dan menyelusuri semua memoir lama. Kutip di sepanjang perjalanan. Pernah aku  menyesal. Di atas apa yang berlaku. Kerana sungguh perit untuk membina kembali hidup hari ini, jatuh bangun ku sendiri.


Sebenarnya ada beberapa perkataan atau lebih tepat tempat atau nama tempat yang hingga
 kini, jika aku melaluinya atau melihat nya walaupun sepintas lalu, hati terasa perit dan getir. Lebih baik menyimpan tempat2 itu di memori paling jauh di fikiranku.


Meskipun aku jamin 100 % tidak ada perasaan sayang atau cinta kepada tempat2 itu, namun kenangan pahit dan manis itu seringkali mendatangkan kesedihan yang paling dalam. Diikuti dengan kekesalannya juga.


Kesal kerana tindakan bodoh juga menyebabkan kehilangan semua. Hilang maruah di mata keluarga dan sanak saudara. Dipalit dengan fitnah dan nestapa.
8 tahun perit itu, ada sekeping hati yang kulukai paling dalam.


Kemaafan pun tidak mampu diberikan untukku.




"Kalau tahu peria tu pahit
Tidak ku gulai dengan petola
Kalau tahu bercinta tu sakit
Tidak ku mulai dari semula"



Dialah yang kumaksudkan dalam entri ini;


http://akusertajiwabisnesku.blogspot.com/2011/06/x-file.html


Meskipun berapa lama aku memohon maaf, dan betapa aku juga merubah dan mengirimkan duka buatnya, kemaafan pun tidak seharusnya dihulurkan kepadaku kerana bertindak kejam dan mengharukan seluruh hidupmu. Terutama ibu mu. Janji yang sekadar tinggal kata-kata. Dan seperti angin lalu, aku pergi tanpa khabar berita. 


Sungguh, pahit. 


8 tahun berlalu sudah.


Aku punya kehidupan sendiri, dan aku cuba berbahagia atas apa yang aku cari. Aku pun harapkan kebahagiaan serupa untuk semua insan yang terluka atas perbuatanku.








Aku tahu aku tidak berhak, tetapi kemaafan itu seakan mengingatkan tentang aidilfitri yang ku janjikan, namun ku tidak kembali. ku pergi bersama keampunan yang tidak ku perolehi.


Allahuakbar. Berikan kami semua keredhaan dan tunjukkanlah kami ke jalan yang diredhai.

2 comments:

  1. uhuuu.. kak..

    8tahun dah..
    lama tu...
    ingat lagi ek..

    insyaAllah die da maafkn kakak..

    ReplyDelete
  2. InsyaALLAH miss, wpun kita tahu kita tidak berhak mengucapkan maaf. kdg2 kita sdiri takut dan jadi penakut kenangkan kesalahan kita sendiri.

    ReplyDelete

Silalah komen, jangan malu segan.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...