Pages

Pengikut2 TerpaksaRela

29 January 2011

Cari Jodoh

Bila bab jodoh ni, ramai yang kata, kalau ada jodoh tak kemana. Dan ramai juga yang kata, tak lari gunung dikejar. Gunung memang tak lari, cuma orang je yang lari. Kata-kata ni seakan tak relevan dah pada masa sekarang. Sebab boleh tengok berapa ramai yg meroyan bila di saat2 akhir pihak lelaki atau perempuan melarikan diri. Lebih malang jika persiapan perkahwinan sudah siap sedia. Banyak juga kisah2 berlaku di depan mata.

2004

Seorang kawan aku yang bernama Remy (tentu bukan nama sebenar). Permulaan perkenalan bila aku terkenal dia sewaktu kawan aku yang sorang lagi jual sate, dia pulak tukang prepare kuah kacang. Bisnes mereka memang masyuk, hinggakan ramai tokey2 apek yang datang order dengan dia. Aku tgk dia biasa2 aja, tp jadi luarbiasa bila aku berborak kosong dengannya.
"ko study lagi ke?" itu soalan pertama dari dia
"a'ah Itm.."
"ooh..aku pun, sblm g US, aku wat persediaan dkt ITM"
Wah..terbit rasa teruja dan kagum, budak belajar overseas balik Malaysia sggup jual sate? fuuh!!!

Beberapa bulan lps tu, kwn aku yg join jual sate dengan dia tak berniaga dah, aku tanya kenapa.

"Remy dah bawa lari duit sate, dia pergi Johor, dengan kereta bapak dia"
"haih? bila?? bkn ke smlm meniaga lg?"
"malam td dia cabut, dengan duit duit sekali dia kebas"
"la...belajar tinggi3 tak guna jugak, kepala otak tak boleh pakai"
"belajar tinggi2??"itu soalan cepumas kawan aku
dan aku pun menceritakan la perbualan2 aku dengan Remy. Terbahak2 dia gelak.
"dia tu ada lesen membunuh!"
"haaaaaaa??"aku agak panik..
"dia tu pernah masuk hospital mental, dah ok, dia keluar la.."
"Aik??? nampak mcm ok jeeee???"
Rupa-rupanya cerita2 belajar oversea, amik course itu-ini semuanya cerita khayalannya. Punca dia jadi macam tuh??

Pasal perempuan a.k.a awek yang dicintai bagai nak rak tu kahwin dengan orang lain.Malah, sehari sebelum kahwin juga mereka sempat dating bersama. Alangkah terkejutnya bila mengetahui aweknya berkahwin di saat mereka sedang seronok2 bermadu cinta dengan orang lain maka sebab itulah dia terus sasau...

Kesian. Jadi kawan aku tu tak report polis pun. Kalau report pasal duit hilang ke apa ke, tak guna jugak. Nanti polis tanya balik" dah tau dia mental, apsal korang meniaga dengan dia?"

Jadi, kalau dah nak cari jodoh, kalau dah rasa dia tu dah jodoh anda, jangan lepaskan dari awal, buatlah perancangan dan perjanjian. Agar tiada yang mereng di kemudian hari. Kawin je cpt2!

Macam makcik aku ni, walaupun takdela awal sangat dia kwin, pada usia 27thn gtu. Kiranya paksu tak melepas lah! ehhehe..


Semoga bahagia ciksu!!


Semoga kalian juga turut bahagia dengan pilihan anda. Amin!

3 comments:

  1. skrg ni kalo nak bcinta jgn tlalu beria2 sgt coz lain bcinta lain yg dikawinnye.......bcinta punyela nak gile last2 kene tinggal cm 2 je......dunia skrg ni dh mcm2.tp kan merana wooo.....bile org yg kita syg bukn milik kita lg.huhuhuhu

    ReplyDelete
  2. kawan wan pon dh ad yang nak kahwin n tunang cuti raya cina ni..alamak,umur 21 tahun dh kira tua n kena kahwin ke?

    ReplyDelete
  3. igt kamu nk cite psl ciksu...alalaaa

    ReplyDelete

Silalah komen, jangan malu segan.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...