Pages

Pengikut2 TerpaksaRela

17 December 2010

Kisah Hulubalang-Hulubalang Puan Saidah

Hulubalang ke dua, Kimi.

Hulubalang ke 3, Husairi.

Hulubalang bongsu, Zikri @ adik. Manja, nakal dan degil. Pakej ok.

Hulubalang2 bersama bapa (Wan Mat). Tak cukup lagi hulubalang dua org lagi nih. Ssh nk captured gambar semua.
Dari kiri: Hulubalang ke 4-Ani, Husairi, bapa dan Hulubalang pertama, Abe.
Mengisahkan kisah hulubalang bersaudara;
  1. Hulubalang 1- Abe, byk sgt peristiwa ttg dia. Shorcut sikit. Panjang akal, byk idea katakan. Masa kecik2 nak g mengaji Quran, ada satu kali tak sampai umah Tok Imam Qasim, dia dh bgtau "adik Sah balikla dulu, arini Tok Imam takdok". Masa tu aku baru berusia 4-5 tahun kot, jadi aku pun balikla. Lps tu, mek pun pelikla, mek tanya aku knp dah blk, aku bgtau "abe kata tok imam takdok". Ape jadi kwn2?? Petang tu ada org berbirat dgn tali lembu. Pasal dia bknnya balik dgn aku, dia pegi main bidas* dgn Abe Li. Hahhaha..PADAN MUKA DIA! Masa skolah mngh dia, tentu aku tak lupa peristiwa dia tukar sekolah Arab ke sekolah Menengah biasa. Kontroversi! Ada lg kontroversi, aku mls nk cerita! :)
  2. Hulubalalang ke 2- Kimi, dia ni adik dari aku. Yg plg aku x penah lupa, sbb jiwa dia lembut dari kecik lagi. Kembang lah tu klu dia baca. Ngeh2. Dia penah kena air panas ms dia umur 4,5 thn agaknya. Masa tu ada satu surah yg arwah Chek ajar aku, kelam kabut aku baca sehinggala aku sembur2 airliur dkt dada hingga ke pusat(baca dgn kadar seberapa segera, dan yakin!) ayat tu aku kena tya dia, sbb aku dah lupa! Eekkekeke..ALHAMDULLILAH, smpi skrg, parut sikit pun takde ok. Ms sekolah menengah, dah bsr tuh, dia plg menonjol kat sekolah sbb karakter baik dia. Suka ternak kambing, smpi skrg kandang kambing ada dan msh bela kambing cuma dah jd turun temurun start dari dia la. Kucing pun dia suka bela! alahai berperikebinatangan adikku nih! hhehehhe..
  3.  Hulubalang ke 3-Husairi @ arwah Pakda pggil dia Jerry,  ms kecik2 dl..alahai..uniform dia, seluar pendek, pistol, senapang patah buatan sdiri (dari kayu ok), peluru adala buah penar*. Duduknya dlm parit, kotor2 dan tak suka bergaul dgn org. Tu masa dia belum msk sekolah menengah la. Bila msk sekolah menengah, karakter dah berubah, prgi nya huh! loyar buruk! persamaan ttg dorg nih, sume suke kreko. Tukg beli nya tentula hulubalang ke 3 ni! Alhmadullilah, sbb berkat duk dlm parit sambil pegang pistol & senapang patah tu agaknya buat dia jadi polis skrg nih. Hahahha..(wpun ada kisah lain yg menjurus kpd kerjaya beliau skrg).
  4. Hulubalang ke 4- Ani- Mkn nasi wpun mata pejam. Itula dia, sll tertidor ms org tgh msk nasik utk dinner. Mek akan kejutkan dia bgn wpun tgh tdo, tp budak sorg nih? Hem, mata pejam, mulut nganga. Mek pun suap la! Haih! masa tu dia kecik2 lg baya 4 thn. Dia peminat Siti, smpi wea sggup bawa dia la g tgk Pesta Air @ Tok Bali ms tu sbb Siti! Karakter? Manja. Nak kwin 4! dari umur 4 ,5 thn lagi dah tunjuk gatal! Dipanggil ani sbb dia manja. Hhehehheh..Skrg? Dia dah macho weh. Dah bsr katakan!
  5. Hulubalang bongsu- Adik / Zikri-Manja, nakal, degil, umur 9thn. Baru lps berkhatan. Minded? Business ok! Habis tanah dan rumah dkt kg tu milik dia! Rumah sebiji lagi tu dia nak sewakan. Tak padan dgn kecik. Ambitious. Bila takde duit, peristiwa dia kutip tin tu aku tak boleh lupa! sbb mek cakap takde duit, dgn berpanas dan tak berbaju, dia bawa plastik utk isi tin. Haih. Pernah jatuh dalam sungai masa berbasikal, patah tgn. Dailog dia ms tuh" Dahan, mu oyak ke mek aku, aku nak pengsan ni" masa tu dia tgh kayuh basikal, melalui jambatan. Nasib baik masa tuh air surut, kalau air byk? lemas la adikku.Pernah menyebabkan Teh hampir putus jari manis sblh kiri( sarung cincin sblh kanan la mu Teh). Berebut pisau nk mkn tembikai di pg hari.
  6. Dah habis dah.....Sbb, 5 je hulubalang nya.. Persamaan ttg hulubalang Puan Saidah ni, semua berjiwa murni! eceh, puji nampak. Kenduri kendara ke, majlis ape ke, ada org tua yg ssh ke, yg mengalami kesulitan ke, InsyaAllah mereka bantu! Ringan tulang katakan. Persamaan yg lain? Semua kuat MAKAN! Lagi?? Semua loyar buruk dan mls nk ckp dah..Korg kenalla sediri..Yg lain2 menyusul kemudian..


Mereka berempat bersaudara..
 Ye kwn2, inilah coretan ku kali ini. Till we meet again!


*bidas- Lastik
*buah penar-buahnya agak kecil, bila masak berwarna merah.

14 comments:

  1. ne jd supo ank beranak blalng lak...heeee

    ReplyDelete
  2. Ngeh2..sama2 la jadi belalang dan pak belalalng.

    ReplyDelete
  3. kenakalan anak2 ppuan xde ker?lalala....

    ReplyDelete
  4. salam perkenalan..saya rozuan..nakal ye dulu2..nice memories

    ReplyDelete
  5. zurah~silala follow lagi kalu nak tau anak perempuan nakal ke tak,haip!x nakal la. sume sopan je. kekekkeke..

    ReplyDelete
  6. Rozuan~salam perkenalan, nakal yg amat! kdg2 mcm taknak mengaku itu adalah sy, itu adalah kite, itu adalah kami semua. Hahahahha..btw, tengs for comment!

    ReplyDelete
  7. hamboiihhhh banyak nya hulu balang dia....ahahha...comel je...=) meriahh betul

    ReplyDelete
  8. hahhaahahaha.....aku like this,,,, byk lg cito nkl2 xoyk ni.....

    ReplyDelete
  9. Ain Atika-hehhehe..suma nakal2. byk lagi kisah x reveal ni. Hahhahah..x sggup korg nak bace entry kejahatan kami semua. hahahahhaha..

    ReplyDelete
  10. Mi-kalu sero nak tau lagi kisah zaman2 dl, sila tguu!! mari kita imbas kembali. Yeyeh!

    ReplyDelete
  11. poyo la u ni...kuang2..memecahkan rahsia secara umum..cheh..

    ReplyDelete
  12. wahh..rahsia sdh pecahhhhhh...hahahah

    ReplyDelete

Silalah komen, jangan malu segan.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...