Pages

Pengikut2 TerpaksaRela

20 December 2010

Tips Atasi Pemarah dan Dimarah.

Bila marah, mesti diam. Bila marah masa tgh berdiri, sila duduk. Ambil wudhu'. Kalu takut make-up cair, istighfar byk2. Tapi, bila marah masa tgh duduk?? Ape kita buat?

  1. Diam, jgn nak pjg cerita. Salah ke betul ke, syy..diam! zipped mulut tuh.
  2. Pandang ke tpt lain, (klu pdg muka org yg kita rasa nk marah tu..mmg rasa nak tikam).Kalu tgh duduk2 dlm kereta, sila pandu dan tgk tar yg baru diturap tuh( Rujuk kpd jln di federal highway).Kalu tgh jadi penumpang, sila tgk cermin sisi. Mana tau kot2 nampak muka org kita marah tuh tgh maki hamun kita? Haip!
  3. Sila mkn, or minum sikit. Konon2 buat muka selamba. Mcm xde hape2.
  4. Masa terpaksa tahan rasa marah tu sila2 la tgk kuku anda(kot2 rasa mcm nk pelempang org, sila cakar sekali!).erk! jgn amalkan. hehehe..
  5. Buka radio,kalau tak on lagila. Kalau pg2 buat rase nk marah @ dimarah, sila2 la buka Hot Fm dgr si makhluk Allah berceloteh dlm AM Crew. Makhluk2 tu tentula Faizal, Farah & AG. Kdg2 mau rase nak guling2 dlm keta dgr dorg ckp. Tp, korg jgn lak gelak ms dalam situasi ni. Stay focus ok. Diam smbil dgr. At least, hati tak rasa panas sgt!
  6. Rasa2 cara2 kat atas tu tak remove jugak rasa marah tu, silalah on cd Maher Zain. Perdengarkan lagu "Hold My Hands". "InsyaAllah" ke, selawat nabi ke. Silalah berselawat sekali. Confirm dari rasa nak marah tu terbang, silap2 org yg tgh marah tu selawat dan nyanyi sama2. Jadi? sila spare cd tuh kat mana2. Takpun, sila beli cd surah Yaasin terus!:P


Ni semua tips dari aku sbb aku sll hadapi situasi begini. Kalu korg kena pelempang lps amalkan tips aku ni, aku xtau! Hheheheh..

Adakah aku pemarah atau aku sll dimarah? Tak patut tak patut! aku yg sungguh la jitu sabar nya ni pemarah? Bkn2..Aku kena marah? tentulah sbb aku yg bersalah( kalau aku ckp org lain salah, korg nak pecaya?).

Ok, bye!

3 comments:

  1. some comments on point no 2: jgn tgk jln tar tu, tgk kete depan.. kang langgar kete org.. nnt jgnkan kena marah, x pasal2 kena kena maki lg.. hehe.. peace!

    ReplyDelete
  2. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  3. Iyalah, silap2. Okla point tu utk penumpang jela! hahahhaha..

    ReplyDelete

Silalah komen, jangan malu segan.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...