Pages

Pengikut2 TerpaksaRela

22 December 2010

Bila manusia busuk hati

Hem, hati pun tak bisa meluahkan kata2 yg lebih panjang mengenai bab ini.Namun, berdasarkan pengalaman penulis sendiri, manusia sanggup buat apa sahaja. Mari lihat:

Peristiwa Satu

Seorang hamba Allah, pada satu tahun yg memeritkan buat kami sekeluarga, bila wea terpaksa buat kerja2 rencam/ buruh kasar utk menampung kehidupan sekeluarga, ada org yg sggup merobohkan hasil titik peluh wea. Masih ku igt,tahun yg perit itu buat wea menitiskan airmata. Sayu. Sebak hati kami semua. Darjat memisahkan umat Islam.

Peristiwa Dua

Sebuah bank berwarna biru, lewat tahun 98', seorang pakcik tua beratur panjang di kaunter demi wang RM50 yang mahu diambil (dulu RM 50 ni besar nilainya). Jerit seorg pekerja di kaunter " Pakcik ni nak amik rm 50 je, buat penat je isi borg!". Haih, dia punya sukala. Nak amik brp, itu duit dia. Ko tu baru je jadi kerani, kalau ko jd bos bgmn agaknya gaya mulut longkang ko bercakap. Masa tu aku br form 3, memang menyirap darah aku. Muka dia pun menyirap sbb kena sound dgn budak sekolah beruniform purple.

Peristiwa Tiga

Tahun 2000, Tahun SPM terbuka*, demi esei Bahasa Inggeris, seorg guru menjadikan karangan itu sbgi cth dan di fotokopikan ke seluruh tingkatan 5, aku tau masih ramai yg igt kejadian ini. Demi kerana esei yg x seberapa tu menjadikan seorg TTM* begitu obses dan marah. Maka dikarangnya pelbagai esei(wpun tidak disuruh cikgu), maka diserahkan pada guru tersebut. Namun, agaknya kerana tiada respons dr guru terbabit, menyemarakkan lagi amarahnya. Lalu, mangsanya?? Masa result SPM dah keluar, dpt pula certificate dari University Cambridge(ada penilaian dari Uni tersebut didalam esei SPM english, bhgn mana yg diberi pengikhtirafan,aku pun taktau) dimaklumkan hanya aku seorg yg dpt (setahu akula-ini cikgu yg  bgtau k). Sijil pengikhtirafan dr Uni tu menyebabkan dia lg hot2 chili pepper. Lagila marah makhluk Allah tuh. Padahal tak seberapa pun! Akibatnya? Masa isi borg "U", aku tak tau ada borg warna merah (OMR)..HILANG!. Sbnrnya, diala yg murah hati tlg amikkan. Masa tu, dah x sdap ati ms tau borg tu ada dgn dia. Last2 minute tu tergagau cari borg baru  & minta tlg pakcik carikan seluruh kwsn Kelantan. Yelah, dah last minute!Alhamdullilah, hati busuknya tak menjadi~sy tetap ke U! Siap abis degree. Takde rezki je nk smbung Master!( ada sbnrnya, tp aku TOLAK! Sbb ms tu gila kan bisnes!)

Peristiwa Empat

Haih, dh abis diploma, merayau2 minta degree. Masa tu aku tak tahu angin bertiup kencang mengatakan aku tak habis Diploma dkt Itm sbb kena kick! Sbb? Mslh disiplin! Haih? repeat paper pun tak pernah! Masa tu aku br lps konvo dek non oi. Mana dtg cerita busuk ala2 longkang ni?? Oh si minah yg tak puas ati ms sekolah dl tuhh?? Oh!!!! Patutla, seorg kwn baik aku ni minta gambar konvo aku, tapi x logikla kwn2, aku bw konvo merata2 tpt aku pegi? Merapu! Masa tu, mmgla aku takde! Lagipun thn 2004 dl bkn ada Facebook mcm skrg nih! Hhehhehe.. Blog2 mana reti lagi ms tuh!

Peristiwa Lima

2010-December, hem..tak berapa pasti sbb apa dan kenapa. Ada org mencucuk2 dan mengata aku. Haih? Kerja pun ada org dengki gak? Apala salah aku nih. Aku tak kacau org, sampaikan pki eyeshadow, pki but pun kena jeling atas bwh? Kalu pki short skirt seksi meksi okla kwn2. Ini yg susah ni, bila ada tukg kipas & tukg cucuk. Sbb tu la buat aku tekad dan fikir2 nk resign sbb nk meniaga nih.Haih..Moga2 Allah bagi nikmat yg berbaloi2 hasil dari fitnah dan dugaan ini. Amin..

Sekian kwn2, dgn pesanan jgn jadi manusia mulut longkang dan busuk hati. SUSAH kemudian hari!! Tak berkat hidup.


Till we meet again!





SPM Terbuka- dikenalkan pada tahun 2000. Semua pemarkahan dikira A, B, C....bkn aggregate lagi.
TTM-teman tapi mesra (mksudnya teman tapi musuh dlm selimut)

2 comments:

  1. manusia xpernah puas ngan ape yg dia dpt.......lbh2 lg didorong oleh nafsu n phasut syaitan maka bmcm2 pkare diorg sggp uat utk kpuasaan..diorg xsedar yg pbuatan diorg 2 myakitkan n muysahkan hidup org.2 la dugaan dunia.kita xley lari drpdnye...sabar la kak.....myb,dgn 2 semua la uat akk jd lbh tabah n kuat....chayok2! kak coz akk dah dpt hadapi tiap keperitan tersebut.:-)

    ReplyDelete
  2. tengs dear, mmg dugaan tu byk. adakala tak tertanggung. Namun, Allah beri kekuatan yg byk utk akak. Alhamdullila. terima kasih for ur support. :)

    ReplyDelete

Silalah komen, jangan malu segan.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...