Pages

Pengikut2 TerpaksaRela

21 December 2010

Rezeki Kari Kosong & Dhal

Rezeki tu Allah bagi. Kalau takde rezeki, maksudnya Allah tarik balik rezki kah? Kalau itu dipanggil dugaan, bolehkah?

Cerita makan tengahari di pantry ;

Gara2 seorang pekerja asing tanya aku "what to eat?", aku pun pesan lah sekali. Dia ada jugak dua tiga kali tanya aku nak makan apa, dan tolong belikan. Selalu mmg lah aku kirimkan sekali dgn duit, td kebetulan duit tertinggal dlm keta. dan dia tanya " u think how much?" haih..masa tu aku dah rasa bersalah. Lps tu aku ckp "around RM 4". he replied" oh, ok ok..i used my money". Mungkin dia tgh berkira2 duit nya.

Tibala tapau nasik yg ditunggu2. Aku mkn sekali dgn dorg (ape kisah pd tahap position keje?) Masa tu aku tak pikir pun,kau bos, aku kuli ke ape ke atau sebaliknya la. Buka2 tapau tuh, aku tgk dorg mkn dgn dhal & kari. Lauk? Mana lauk? hati aku dah terdetik. Maka, bila aku lihat dorg mkn nasi berlaukkan kari kosg. Hati aku ditimpa rasa bersalah. Sbb aku kah dia tak mampu beli lauk? Ayam ke, ikan ke? Ikan bilis ke? Haih.. Mulala rasa nasik ku telan tu rasa mcm pasir, aku terdiam sambil makin lama makin tak boleh nak telan. Bila dorg sudu je kuah kari ke atas nasi, dorg sebut "Alhamdullilah, alhmadullilah". Masa tu, hati aku? Tersayat! Aku mkn lauk sedap2, dorg berkuahkan dhal & kari kosg je kwn2?

Jadi, bila aku fikir mereka cukup2 bersyukur sekadar dhal dan kari, aku tersinggung mengenangkan aku yang sll alpa dan lupa bersyukur! Dan? Bagaimana pula nasib keluarga mereka di sana?? Ya Allah, mulala hati terasa sgt terkilan kerana masih mampu makan bersama tanpa bertanya apa2. Sbb? Aku kelu! 

Haih, i must do something for redeem! Nasi tu mmg aku tak boleh habiskan. Aku tutup polistrene tu, aku terdiam dan berfikir. 

Peristiwa ni betul2 meninggalkan kesan...


Moga2 kita selalu bersyukur dgn keadaan kita, rumah, anak2, suami, dan keluarga kita, serta Malaysia tpt kita berpijak.. Amin! 

4 comments:

  1. erm...speechless.xtau nak cakap ape.mst rase bersalah gila kan sis.;(

    ReplyDelete
  2. Liza- aku rasa mcm nak luku kepala aku sdiri! Haih..

    ReplyDelete
  3. echah- herm, mmg..sampai nk blk keje, dah smpi uma, smpila pg ni pun masih teringat lg!! Masih ada manusia yg hidup ssh namun tau bersyukur, namun..kita???

    ReplyDelete

Silalah komen, jangan malu segan.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...