Pages

Pengikut2 TerpaksaRela

02 December 2010

Aku serta akal panjang ku..





3,4,5 hb ni aku akan bertungkus lumus menyiapkan juadah2 utk dijual dkt Karnival Belia anjuran PKR dkt Kapar, alamat exact nti aku amik okeh. Aku nk cerita2kan mmg berakal pjg klu bab2 meniaga, mungkin dah turun temurun tgn & kpla otakku ligat bila pk2 psl berniaga nih. sume benda aku leh pk nk jual. Heheheh..
nk kira bakat ada tu xdela jugak, sikit2 jek. Cuma kdg2 aku terharu jgk dgn akal aku ni yg bermacam2 bila tang meniaga. Okla, cukupla bab perasan2 nih. Jom tgk tips2 kpd sesape yg br2 nk belajar meniaga tuh..x kirala online ke,offline ke..asalkan meniaga...

TIPS2 MENJEBAKKAN DIRI DALAM KANCAH BUSINESS:

1)PASSION- kena ade kesungguhan, minat, bak kata omputeh..passion!
2) SELF EMPLOYED-kena pk psl nk cr duit & x bergantung pd keje dgn org
3) LEARN! KNOWLEDGE IS THE MASTER OF BUSINESS!
daftarkan diri ke pusat2 tertentu dl, cth MARA. sbb kat sini korg leh cari kursus2 ape yg korg nk.mula2 aku advise korg amik kursus Akaun!kan nti br le cantik akaun korg. jgn tau meniaga je, duit LEBUR!
4) BUSINESS INTEREST- lps g kursus itu ini( diikuti dgn kursus2 lain la..klu nk details, kena tya nti! skrg aku nk meraban psl tips no 4 lak), korg kenala pk bisnes ape korg nk wat.
#Textile kah? Food kah? Caterer kah? Perladangan kah? Pertanian kah? "pertanian itu perniagaan!"..korg x pnh dgr/ tgk signboard ni? rugi2!!
#tgk bisnes tu ade berdaya saing x? ade market x? bkn stkat tgk je, survey skli!!
5) NETWORKING-masa korg g kursus ke, g mana2 ke hatta kenduri jiran2 tu,mulut tu kena rajin buka bkn nganga & bergosip je kejenya. Hulur2 la bisnes kad yg tertera alamat blog, no tepon, NAMA, peniagaan ape..bla2..kena lengkap & padat okeh! masa tu tukar2la bisnes kad!
6) EVENT/ SHOWCASE-Rajin2 la ikut showcase kat mn2, cth nya MAHA ke, SDSI ke, Kraftangan ke..(ikut bidang msg2). Klu xdpt nk berdaftar tuh dgn bdn2 tertentu cthnya klu wat batik kenala daftar dgn Kraftgn, sngla dpt invitation, lagi2 klu korg aktif! duit pom aktif!!
7) SSM- jengjeng2..sila2 la daftar dkt SSM dulu yek! jgn lak jd peniaga yg x berlesen! Ini kursus kpd peniaga2 di alam nyata!

Okeyla esok aku sambung lagi TIPS2 nk bermula sbgi peniaga...sekian! jari2 ku dah lenguh nih!!

*INI SEMUA TIPS DARI AKU BERDASARKAN PENGALAMAN BERNIAGA SECARA SAH DLM BIDANG FABRIK/PEMBUATAN BATIK. TQ~

3 comments:

  1. Thanks for sharing the info..saya teringin sangat nak berbisness sendiri..tapi tak tau nak mula cmne..btw, sila sambung part 2 ye..

    ReplyDelete
  2. okes, xde mslh..ni tgh wat draft nk smbung part 2. ngeh2..itu br jek permulaan tuh, bkn meniaga lagi. hehehehheh..

    ReplyDelete
  3. Nak mula bisnes sdiri yg penting bkn duit..tp, keazaman & jgn cpt giveup k..nti kita smbg part 2!ngeh2..

    ReplyDelete

Silalah komen, jangan malu segan.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...