Pages

Pengikut2 TerpaksaRela

20 December 2010

Hati siapa yang kau sakiti?

Husairi & mek, dalam tanaman timun. saje jela aku bg korg remind jasa seorg ibu!

Pernah ke kita terfikir, setiap musibah yang berlaku ada maksudnya? Atau sekadar ujian dari Allah yg betul2 menguji minda, hati dan kekuatan kita? Atau ini adalah payback apa yg kita buat masa silam. Silalah muhasabah dan tilik2 kesalahan sendiri. Mungkin, dari kekhilafan kita yang lalui buat hidup kita derita. Atau kekhilafan itu terus diulangi.

Jadi hati siapakah yang kita sakiti??
  • Hati sang ibu kah?? Pernah ke atau berapa kali kah seumur hidup kita terkata"heh!" atau "aaahh" pada si ibu?? Pernah ke kita belai tangan ibu sambil berbisik jauh ke dalam hati "dosaku tidak tertanggung terhadap mu ibu". Jangan dikira berapa byk dia habiskan utk kita, hitunglah dari saat dia mengandungkan sehingga kita jadi seperti skrg nih? derhaka kah kita? Berapa byk kita bagi? Berapa titik airmata dia curahkan sbb anak nih??
  • Ayah? Hati dia kah yang kita hancurkan? Hati seorg ayah yang sambut kita dgn kalimah Allah, dgn laungan azan? Nilai dia dari "ini tak boleh,itu tak boleh", memang kita sakit hati, tapi berapa kali, brp ratus kali kah kita menyakitinya?
  • Adik beradik kah? hem, betapa lupa bgmn akrab sewaktu kecil! bgmn sama2 berkubang di dalam pasir,bgmn saling bergaduh dan menangis dan bermain semula? fikirlah!
  • Hati sang suami kah?? Derhakala seorang isteri menyakiti si suami. Melukai dan terus melukai. Wahai isteri, celikla mata. Lihatla keringat dia. Demi kamu, demi anak. Dia berkeringat. Jgn dihitung sifat2 buruk nya, hitunglah berapa kerut di dahi nya.
  • Isteri kah? Berhenti sejenak. Berfikir, si isteri berkorban, siang malam jd superwoman. Bekerja, suami, anak, bersalin, mengandung, bersalin lagi, tanggungjawab lagi pd sang suami. Kirala berapa derita dia demi sang suami. Halusi lah sifat lembutnya dalam kekasaran si isteri.
  • Kawan2 kah? haih, susah bila kita sakiti hati kwn2. Lagi2 yg ssh senang bersama. Maka, sampai bila2 pun, kamu tidak punya teman. Lega bila masalah dikongsi bkn? Jadi, jgn sesekali sakiti hati si teman.
  • Bos kah? Ampun, jika sakiti bos, tak bergaji lah kamu!!
Maka? Adakah apa yg terjadi, adalah sbb kesilapan kita? Sesusah ini? Tidak berkat hidup ni?
Adakah santau, sihir itu kerja orang sakit hati? Adakah org buang sampah dpn umah kita tu sbb sakit hati? Adakah?? Bagai2 lagi andaian dan situasi.Jadi, duduk diam2..bertanyalah. Hati siapa yang aku sakiti hari ini?? Aku sudah punya jawapannya. Kamu??

No comments:

Post a Comment

Silalah komen, jangan malu segan.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...