Pages

Pengikut2 TerpaksaRela

28 January 2011

Kuih Berolok


Sekarang ni, aku mengidam nak makan kuih berolok. Kalu psl makanan, kena cakap mengidam, baru org sggup belikan. Namun, kata mengidam pun ssh jgk sebab kuih ni ada dkt Kelantan je. Cerita pasal berolok ni, tetiba aku rasa sedih...

Sebab dulu masa arwah mak(panggilan untuk arwah nenek yg pulang ke rahmatullah pada Ramadhan 2002 yang lalu) masih ada, dia selalu buatkan aku kuih berolok ni. Ada mesin pengisarnya sendiri untuk hasilkan beras pulut tu. Sekarang ni dah takde dah, dan bila arwah takde, barang2 peninggalannya pun turut takde. Aku pun tak tahu mana perginya, aku cukup ralat. Cukup2 ralat, sebab semua barang2 nya aku masih igt apa yang ada di rumahnya. Sebab akulah yg selalu menenggek di rumahnya, tak kira siang malam, banyak masa2 kecil2 ku dihabiskan bersamanya. Kemana tilam GajahEmas yg berwarna biru? Kemana radio buruknya? Kemana pergi set periuk dan sudu yg dibeli di Mekah? Kemana kain bajunya? Kemana kipasnya? Kemana beg zip warna biru yang sll menjadi tpt beliau simpan barang2 berharganya??Aku sungguh2 tak tahu. Ini semua buat aku ralat. Bkn psl nilai, namun psl kenangan itu lebih berharga.

Masa dia takde, aku langung tak menangis sebab aku redha bila fikirkan arwah koma selama 7 bulan akibat paru2 berair~akibat gemar mandi malam. Namun, tak usah ceritala bgmn keadaan aku bila tak dibenarkan melawat mak masa dlm ICU sebelum aku berangkat ke Uitm Kedah, masa tu aku dalam Part 2 dkt Itm. Selalu berulang alik setiap 2mnggu sbb nak tgk mak dlm wad. Dah rasa syg sgt sbb aku rapat sgt dgn arwah. Aku meraung2 dekat dpn pintu ICU tu. Mek pun turut sedih tgk anak daranya dgn muka tak malu teresak2 dpn ICU. haih, bila kenangkan ni..aku rasa sebak.



Moga arwah mak sentiasa dilimpahi rahmat dan kurnia dari mu ya Allah.




Selalu mandikan dia, urut badannya, dan arwah juga selalu masakkan gulai lemak ikan yu (yang hanya dia sahaja yg tahu caranya dan sedap pulak tu!). Nasi goreng nya memang asli, memang aku rindukan nasi goreng yang digaulnya dengan ikan rebus. Sedapnya! Dah lama arwah takde, namun kata-kata, senyuman dan bebelannya sentiasa aku rindukan. Dan bila si suami bertanya;
 
"kenapa tak de pergi kubur pun ms raya hari tu?"
 
aku tergamam. terdiam. betul, selama dia kahwin dgn aku, aku tak pernah bawa dia ke pusara arwah. Entah apa yg aku sibukkan tiap2 kali blk kg? Aku rasa mcm nak ketuk kepala aku sdiri! Tapi aku tahu kelalaian aku ni disebabkan wea selalu ke pusara arwah nenek & datuk setiap pg Jumaat. Anak yg soleh mcm ayah aku ni ssh nak cari. Berkhidmat pada org tua sewaktu hayat dan slps hayat mereka. Namun aku? kami?? 
 
Pertanyaan encik suami tu merujuk kepada suasana suram setelah aku terdengar lagu klasik berunsur nasyid di Sinar FM. Tentu aku tak pernah lupa lagu tu selalu berkumandang di radio buruk mak, dan tak pernah lupa bila ptg kami selalu ikuti drama di radio Kelantan FM. DJ masa tu agak2nya Kak Chek dan Kak Wan. Ingat2 lupa. Menitis airmata saat terdengar
 
"sekujur tubuh akan menggigil di perbaringan.."
 
tu je yg aku igt bait2 kata2 penyanyi tu, sedih.


Ingin ku ingat2 lagi, namun aku rasa cukup pedih. Pedih merobek2 hati. Pedih hatiku mengingatkan 7 bulan yang panjang dan seksa melihat dirinya punyai bedsor dan matanya kadang2 terbuka dan lebih banyak terpejam. sungguh aku fobia dgn HUSM KK. Kerana banyak memori sedih di situ. Dari kisah abe yg menghidap penyakit sawan, berkampung di HUSM juga,dari arwah datuk atau dipanggil chek meninggal akibat demam panas di HUSM itu juga, dari kisah aku yang berulang alik ke HUSM bertahun2 dan jalani rawatan pakar disitu dan dibedah juga, dan kisah Ani yang menghidap barah otak juga turut menyayatkan hati semua. Kata-kata Ani saat berusia 4 tahun tentu perit diterima;


"mek, ani nak mati ke mek??


Siapa pun tentu tak lupa bgmn chek yg pergi terlebih dulu pada 1997 dan meninggalkan mak, dan siapa pun tentu tak lupa bagaimana kalian mengiyakan kata-kata doktor untuk terus berada di hospital saat chek merasakan beliau akan dijemput pulang, dan bgmn hati ini tersayat bila kes yang sama terjadi pada mak! Kali ke 2! Pahit hati ini. Ku telan rasa hampa ini bila kenangkan seolah tidak punya hak menidakkan keputusan wea. Aku masih rasa bersalah bila terkenangkan permintaan mak pada hari pertama masuk hospital. Beliau mahu pulang, mahu meninggal di rumah.

Oh Tuhan! jika ini terjadi lagi pada ahli keluargaku, aku akan tunaikan permintaan terakhir. Kerana aku juga turut melalui saat2 getir sakit teruk dan berperang dengan emosi diri, namun hormatilah permintaan kali terakhir seseorang itu. Agar jgn ada kesal di kemudian hari.

 







6 comments:

  1. Sedihnya.. saya pun terkenang arwah ayah saya.. kalaulah masa boleh diundur.. nak je saya tunaikan permintaan dia di saat akhir :(

    ReplyDelete
  2. kak....bile bace blog ni uatkan kita tringat kat arwah atok kita.......kita ralat sgt coz time arwah atok meninggal kita xsempat nak tgk arwah saat2 nazaknye......kita xsempat nak minta ampun kt nye.arwah meninggal tgh mlm so bile dpt pggilan dr kg...kita jd cm org benggong...time 2 plak exam f6 trus kita postpone exam 2.mlm 2 gak trus berangakt ke kg.alhamdulillah sempt gak tgk muke arwah n cium pp nye sblm di kebumikan..
    :-(...sedihnye......skrg yg msh hidup hanye nenek aje......kita rela kak bia kita g dulu sblm org2 yg kita syg g dulu...

    ReplyDelete
  3. Kakak Bunga~sedih.. memang sedih. andaikata terjadi pada org sekeliling kita, sy akan tunaikan permintaan terakhirnya agar tiada ralat di hati.

    ReplyDelete
  4. Esid~kuih berolok aku pgil. Beronok aku tak tahu la plak lagu mana. Tah2 benda sama. Hahhaha..

    ReplyDelete
  5. Zurah~sbb tu kita kena sentiasa hargai org yg masih ada, bila dah takde, hanya tinggal memori..

    ReplyDelete

Silalah komen, jangan malu segan.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...