Pages

Pengikut2 TerpaksaRela

18 January 2011

TIPS MELALUI FEDERAL HIGHWAY

Siapa yang tidak tahu betapa menggilanya Federal Highway. Sepanjang masa pack! Takde masa lengang. Kecuali musim raya!; Waktu peak hour, sengsara yang amat. Namun, disini berdasarkan pengalaman penulis meredah lautan Federal Highway dari S.Alam ke P.J, P.J-S.Alam, penulis ingin berkongsi tips harungi jalan Federal melalui kedua-dua arah (from KL-KLANG & KLANG-K.L);

Tol Batu 3 (ARAH KLANG-KL),

Sila lalui tol lorong tunai sebelah kanan sekali/ kiri sekali (tengah-tengah selalu jem). Pada pengguna Smart TAG & Touch n Go silala usha-usha sendiri yang mana yang clear. Maka bila melepasi tol ini, bermulalah waktu kelam anda!!
  1. Ambil lane sebelah kiri sekali. Kerana sebelah kanan sekali nama aje lorong laju, namun sebelah kiri lagi laju tatkala kereta lorong sebelah kanan baru nak tergedik-gedik menapak.
  2. Bila dah lepas LIMKOKWING flyover, silalah ambil lane kedua. Sebab ada susur masuk dari sebelah kiri menyebabkan jem teruk disitu.
  3. Dah lepas Penang Bridge, silalah ambil lane kedua lagi..
  4. Lepas je showroom kereta besar2 situ, barulah terkedek2 masuk lorong kiri ambil susur flyover ke Fujifilm building. Aku dah sampai, depan lagi aku tak tahulah korang! 
Yeay! Simple je kan? KALAU takde eksiden, atau kamu semua tak kemut3 dalam menukar lorong secara pantas dan berhemah (bagi signal dulu, baru masuk). Sure anda sampai sebelum pukul 9 atau sebelum punchcard merah.


PJ-Klang

Bersiap sedia gerak n punch cepat2 bila tiba jam 6, lambat seminit atau cepat seminit brings a huge DIFFERENT!!!HUGE!! we're talking about jam la dol.

  1. Sila jangan panaskan kereta lama-lama. Blah cpt! Bersedia utk bertarung!
  2. Turun je flyover PJ-Hilton tuh, terus amik kiri sehingga lah ada jambatan kecil tu, jangan ambil lane kecemasan!!PERHATIAN. jika anda ingkar, disitula saman menunggu di hadapan;p
  3. Lps dah turun jambatan dkt Jalan 222 tu, sila ambil lane kecemasan. Sini,line clear. Sini polis trafic selalu tunggu kat situ. Dorang akan bg direction lalu lane kecemasan, kalau dorg takde pun, lane kecemasan situ memang boleh lalu. ko redah je, jangan tergedek2 masuk lane pertama n kedua. Tunggulah ko sampai lebam. Tak bergerak nok.
  4. Dah, dekat flyover NPE tu, sila lah ambil ke lorong kanan. Susur masuk dari kiri akan buat anda tertekan!! Lepas je Penang Bridge, Mentari Court, silalah ambil lorong kanan.
  5. Sampai TOL BATU 3, sila ambil tol tunai yang kedua. Itu pantas weh! Aku dah cuba dah.


Estimated time (regardless of any accident occurs); 45min-1 hour or more- for normal driver
Estimated time during non-peak hour; 30 minutes
Estimated time during festival season(semua orang cuti nok!) : 30 minutes
Estimated time for fast driver : 30 minutes!!!!!!!!!!!!aku lah tu;p


Baiknya aku bagi korang tips. Ni untuk sape-2 yang nak lalu federal lah, kalu taknak takpe. Kalu mcm aku yg memang malas nk turun pukul 730 pagi, itulah tips aku guna (sampaikan encik suami pun blur macammn aku boleh sepantas tuh).Tah-tah korang tak faham pun tips aku nih. Kalu tak faham,sila ajukan. Kalau aku explain tak faham jugak, tak dapat den nak nolong ekau jang!
























Selamat Mencuba!;p

No comments:

Post a Comment

Silalah komen, jangan malu segan.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...