Pages

Pengikut2 TerpaksaRela

26 January 2011

Budak Bachok

Mereka budak asrama. Mana satu aku???

Bukit Keluang-aspuri trip 2000

Mereka ni budak Bachok. Sesekali terfikir juga dari mana asalnya nama BACHOK nih. Jadi aku google lah. Sini aku dapat info,nama Bachok berasal daripada dua perkataan Siam ban and chak. Ban bermaksud kampung dan chak bermaksud Nipah yang pada asalnya merujuk kepada Kampung Nipah, satu perkampungan yang lebih padat penduduknya yang terletak di selatan bandar Bachok sekarang. Bandar Bachok pada masa dahulu mungkin merupakan sebahagian daripada Kampung Nipah. Nama Ban Chak pada akhir berubah menjadi Bachok, mungkin kerana ia lebih senang disebut. Thanks pakcik wiki.

Oh, memang betul pun dekat sekolah aku ni ada tempat nama Kg Nipah, sekolah menengah Nipah pun ada. Kami-kami yang jahat ni berasal dari Sekolah Kemudi, siapa2 yang duduk dekat situ je tahu nama sebenar sekolah Kemudi nih. Taknak la pulak memalukan sekolah dengan gelagat2 kami jadi Hantu Raya dekat aspuri dulu. Namun, picture tells everything. Hehheheheh..pada yang tak tahu, sila datang sini.. Kalau taknak click, sudah!

Bila dibelek2 gambar dulu, nak terburai isi perut. Namun, kami bangga jadi orang Bachok, malah tak pernah malu nak cakap "aku orang Bachok", malah lagi bangga sebab ramai yang kenal Bachok sebab Pantai Irama yang agak beralun sekarang ni. Dulu, bersih dan landai je pantainya. Sekarang? Maybe sebab masa sekolah rendah dulu byk sgt buku teks diterbitkan dengan kandungan "PANTAI IRAMA", jadi secara tak langsung menyebabkan banyaklah pelancong2 ke situ, maka berlakulah hakisan, maka makin ramailah mangsa lemas, maka aku sudah jarang ke Pantai Irama, lagipun umah aku belakang nya pantai der...

Mungkin juga ramai yang kenal Bachok sebab ada di kalangan menteri pure sejati asli lagi tulen berasal dari Kelantan iaitu Y.B Dato’ Dr. Awang Adek Hussin yang lahir dan membesar di Kg Perupok & Mustapa Mohamed a.k.a Dato Pa yang berasal dari Kg Badak. Setakat yang aku tahu yang inilah, yang lain2 aku tak tahu atau aku malas nak ambil tahu atau aku sebenarnya outdated.

Pendek kata banyak yang indah di Bachok ni, air kelapa nya fresh dari pokok, keropok lekor yang berlambak2, budu dengan pelbagai jenamanya~budu Somad aku tahu sangat sebab pengilangnya sekangkang kera dari rumah, chalet2nya, Sudara Beach Resort nya, Tok Bali tempat ikan turun dan naik dan bagai2 lagi.


Walaupun begitu, kawan2 aku dari gambar di atas berasal dari pelbagai daerah disebabkan kami semua ni telah dikacukkan di satu sekolah Kemudi ni, maka kami semua sesuai dikatakan kami bangga jadi orang Bachok.




Kalau tak percaya betapa indahnya Bachok, silalah datang sendiri..




























1 comment:

Silalah komen, jangan malu segan.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...