Pages

Pengikut2 TerpaksaRela

08 February 2011

Mari Belajar Bahasa

Takde kerja, tulah sibuk nak mengajar orang bahasa. Bkn nak ajar bahasa orang putih, tapi bahasa Kelantan. Sebut betul2, Kelantan. JANGAN tergeliat lidah sebut KELANTAM, okey?

1) Boloq~ comot.

Tak sesuai gitu ayat ni kalau ditujukan untuk wanita atau gadis2. JADI gadis2 take note ye. Ini ayat mengata orang. Cth ayat nya...

Kata Kimi kepada Kak Ija :

"set2 mu ni meme boloq".

2)Cakdus/ cakduh~cuai.

Kata mek kepada aku:

"jange duk cakdus sgt guna keta wea tu..kan tak pasal2 gege kalu calar sikit pun gege"

3)Belok~senget/ bengkok

Kata aku yang dikenali sebagai "mek" masa aku belajar kat ITM Kedah dulu;

"kad matrik aku ni abis belok"

apalagi, menjerit2 dorang gelakkan aku. Haih???? Setan tul. ayat ni aku igt sampai mati dowh sbb dorang bantai gelakkan aku(Doya & Ros..jahat korg ek!)

4)Jerit selok~melolong2 menangis.

Kata aku kepada Husairi bila call dia masa dia naik bas pada CNY yg lalu;

"Jerit selok yie dia tgk mu naik atas bas tinggal dia, sapa ko dia tokse kelik sebab sedih tgk mu tinggal dia tak paling pun ko dia.."

Ayat ni selalu sukar difahami oleh cik suami. dia ingat Acha menjerit2.



Cukupla setakat tu, nanti habis ilmu aku. Ok bye!

No comments:

Post a Comment

Silalah komen, jangan malu segan.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...