Pages

Pengikut2 TerpaksaRela

11 February 2011

Pinjamkan aku bahu mu

Aku terbaca sepotong ayat dari Utusan Online hari ni.

Meruntun hati ni bila terkenangkan seorang sahabat masa belajar dekat Sg Petani dulu. Beliau dirogol oleh 8 lelaki.

Dan, tiada laporan dibuat.


Maka, aku tidak hairan kenapa dia sekental itu jiwanya, kalau aku?? Aku mungkin tak berblog skrg ni, mungkin aku dekat tepi-tepi jalan, mungkin tengah duduk menari tarian poco-poco dekat Tanjung Rambutan, mungkin tengah gelak sorang-sorang,lepas tu menangis, lepas tu gelak lagi. Hai hai hai..



Jadikan kita sebagai pendengar setia dan orang yang akan dicari jika sesuatu masalah yang menimpa mereka.




Terbaliknya, bila aku tahu kisah hitam hidupnya, aku agak terkesima. Dan, aku yang menangis. Aku yang berkata;

"pinjamkan bahu mu jap, aku sebak..aku tak boleh tahan, aku nak nangis"


Dia pula? Teguh berdiri sambil tersenyum sinis.

Kuatnya dia, besarnya dugaan dia. Seawal usia 18 tahun begitu, baru lps sekolah gitu, apa sangatla ada pada jiwa seperti aku dan dia? Namun, sebaliknya. Kawanku itu tegar hatinya.Kukuhnya jiwanya.


Balasnya perlahan;

"aku bersyukur"

Aku pula kaku dengan jawapannya.


"Aku tak mengandung.."


Dan peristiwa saat-saat itu buat aku begitu terkenang bagai semalam aku menangis di bahunya. Dan, pada hari ini setelah bergelar seorang ibu pada anak dara montel, aku ingin berpegang teguh pada kata-kata ku petik dari akhbar hari ini,

 "Mendidik anak macam main layang-layang, biarkan mereka terbang mengikut arah angin dan tarik tali jika nampak mereka jauh dari pandangan tetapi tidak sesekali melepaskan tali itu".




Moga kau sentiasa bahagia kawan!






6 comments:

  1. ya ALLAH.cite betul ke ni akak???pastuh cmne dgn kwn akak tuh?skrg dah khawin belum?manusia nih kenapa kejam sangat.

    ReplyDelete
  2. Sedihnya... Kuatnya dia menghadapi dugaan. Semoga dia bahagia sentiasa..

    ReplyDelete
  3. sangat tabah jiwa dan emosi dia!!

    Semgoga dia tabah mengharungi hidupnya!!

    ReplyDelete
  4. wow . a very nice entri . *just speechless

    ReplyDelete
  5. Ya Allah, sgt tabah tu..Besar betol dugaan dia..

    ReplyDelete
  6. Echah~ cerita betulla dik. Kat blog akak takde cerita palsu. Heheh. Kwn akak tu dh kwin, dah ada ank 3, alhamdullilah dpt suami yg blh sm2 ssh, sm2 sng.
    Bunga~ akak, sy pun sentiasa doakan dia berbahgia..
    Rozuan~thanks for yor prayer dik.
    Aqila~thanks;)
    D_la: Dugaan Allah tidak pernah kita duga, tidak kita ketahui hikmatnya hinggalah ia terjadi..

    Anyway, thanks all for ur comment. Appreciated.

    ReplyDelete

Silalah komen, jangan malu segan.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...