Pages

Pengikut2 TerpaksaRela

25 March 2011

Hidup & Pengajaran

Salam semua kawan-kawan,

entry ini untuk pengetahuan sahaja ye. tak semuanya seperti ini. namun, perkahwinan adalah satu permulaan untuk menghadapi segala dugaan bersama dan harus menerima semua semua kekurangan pasangan di dalam hidup samaada berkenan atau tidak. ye, sebelum kahwin anda lihat yang manis-manis pasal dirinya. tersepak batu pun masih boleh tersenyum senyum. namun, bila berkahwin, lambat buka pintu pun disumpah pekak.

yang saya nak bercerita ni adalah dikutip sepanjang pengalaman hidup. dari seorang yang agak gila-gila hinggalah bertemu jodoh dengan seorang lelaki yang usia nya jauh lebih matang. 13 tahun. ye, saya minta anda semua put in mind or masukkan memori lebih besar dalam kepala apa yang saya list di bawah ini sebab tidak semua anggapan remaja berkawan dengan lelaki berusia sungguh romantik, asyik, matang & whatsoever dik.

hehehe..
so, come to the real world. kita bercakap bila orang fikir best berkawan dengan lelaki berusia, namun letakkan juga di minda realiti nya dan apabila berkahwin apa ceritanya..

kekeke..aku gelak lagi. jahat doll..

  1. Romantik-No, sorry..hell no. Romantik, yes..sebelum berkahwin. i think everyone will do the same thing to tackle his loves one. Suami saya tidak banyak cakap apa lagi nak beromantik begitu begini. ekekekke..
  2. Matang-kekekek..we are talking real dik. hapuskan semua fantasi. Matang? is a big word. sometimes perempuan lagi bijak berfikir walaupun si lelaki berusia namun tidak semua keputusan is a wise decision. after all, bila dah kahwin semua harus dibincangkan serapat-rapatnya. dan bila bercakap tentang sefahaman, memang kami tidak punyai satu pemahaman yang sama.
  3. Sayang? Lebih menyayangi~Pandai ambil hati? pandai tunjukkan dia sayang?Memang la semua yang disangka manis-manis, tolong bukakan pintu & suapkan makan. dan mcm2 lagi. itu sebelum. Bila dah kahwin, mana-mana lelaki tak kuasa kot nak suapkan makan dan bukakan pintu bila mana sudah ada anak anak kecil. Cuma kesempatan itu makin berkurangan. Dan diharap tidak pupus terus. erk.
  4. Guide~ dalam soal panduan atau guide wanita ke arah kebaikan, its depend kepada berapa banyak ilmu yang dia ada atau bersungguhkah dia dalam menentukan soal amal ibadat mu. Saya perhatikan, soal keutuhan iman tu bergantung kepada pendidikan dan amalan si lelaki. Kebanyakannya, perempuan lebih concern hal begini.
  5. Respect~yes, semua orang mahukan respect. Kita orang yang lebih muda ni expecting he is a respectful person. Namun, kalau dia sendiri seorang yang memang tidak mahu respect as a wife? How was that? Terrible right? Luckily, my husband has respect to his in law.
  6. Ikut jiwa muda~No, i think its a BIG NO! Husband saya seorang yang tidak akan ikut jiwa muda, everything will have to be his way. So, kena buang la perangai gila-gila, seluar jeans koyak & segala baju hijau baby milo apekejadah semua. Cakap pun harus dijaga.
  7. Pemikiran~Bila kita ni lahir dalam era yang berbeza jadi, tentulah banyak perkara yang tidak difahami. Contoh mudah, zaman-zaman saya dulu ada kartun "Gaban", Satria Baja Hitam dan bagai-bagai lagi bila dia duk sibuk teka teki saya sejarah Parasmewara. Erk.
  8. Cemburu tanda dia sayang?~oh ye, ramai yang berkata begitu. Namun kerana sudah memahami what is his DONT & DO so, just follow the flow walaupun tak balas mesej dianggap sudah merayap bersama jantan lain. sila banyak bersabar ye. ekekkekek..Dulu selalu bengang, sekarang, sayalah manusia yang paling memahaminya.
cukupla tuh..hihi. namun..walau apa pun kelebihan dan kekurangan si lelaki yang bergelar si suami, terimalah dia seadanya dan lakukan kewajipan sebagai isteri biarpun ada banyak yang kamu impikan tidak dapat, tapi dia adalah jodoh kamu. insyaAllah, dia adalah yang terbaik.

dan suamiku yang berusia 41 tahun itu adalah lelaki yang terbaik dan terhebat yang aku jumpa dalam segala semua kekurangan itu ada kelebihannya sendiri.

dia pilihanku.


I love u the way u are.



ini untuk pandangan kepada entry sab.. ehhehe..luv u dik..

9 comments:

  1. betul tu wan..kita kena terima kelemahan suami, sbb kita pun ada kekurangan.tolak ansur tu penting dlm segala hal..

    ReplyDelete
  2. wow. menarik kak! :)
    suke sgt..akak kongsi sbb akk dh berpengalaman berkahwin dgn laki yg berusia.
    dan saya berkongsi sbb sy berpengalaman dalam berkawan dgn mereka yg berusia. hihi. btw..

    entri akk sy sokong..matang,romantik,guide itu semua..bergantung tahap ilmu dan sifat individu masing2 :)

    ReplyDelete
  3. Puan Kutu~yes, segala buruk baik nya harus diterima..sbb kita pun samalah byk kekurgn!
    Sab~wee..ini adalah entry hadiah utk sab..

    ReplyDelete
  4. laki muda or tua.. kalau nak kan pempuan yang dia suka.. semua jadi baik ek kak.. bila dah dapek.. humangaiahhh.. terbalik be4 kawen...errrr...

    *masih bujang*

    heheheh

    ReplyDelete
  5. inilah realiti cik bam bam's. unik ye nama kamu.

    ekekekek.

    ReplyDelete
  6. everyone has their own way to be loved and to ove..be an understanding person!!

    ReplyDelete
  7. skrg tengah brkwn dgn laki yg lebihhh tuaaa dari kita.huhuhuh...;p

    ReplyDelete
  8. ya betul..sapa tak sayang suami oiii..kurus ke? tembam ker? kenela terima..itukan ketentuan Allah

    ReplyDelete
  9. wan~ye.smoga setiap kita sentiasa bersyukur dgn jodoh msg2.
    echah~ko biar betul chah, jgn terjerat sudah!

    sha~kekkekekkeke..suami aku kurus, aku yg tembam!muahauuhahaha..

    ReplyDelete

Silalah komen, jangan malu segan.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...